First encounter with Bali

Hej. Jag har inte avlidit, har försökt återhämta mig lite efter resan. Har så himla många bilder att ta tag i bara, dagens ilandsproblem. Får väl börja någonstans. Tar och börjar första dagen på Bali vilket känns mest naturligt.
Här är vi ute och kör! Trots att det står "driving your own car in Bali is not recommended" i cirka alla reseböcker och på alla hemsidor vi kollat i/på så tog vi och hyrde vår egen bil iaf. YOLO ni vet...
Alla kör som glaningar, framförallt på motorcyklar/mopeder och infrastrukturen är generellt väldigt dålig, här är dock en av de större vägarna som går igenom Denpasar, det är huvudstaden och där vi landade måndagseftermiddagen den 24:e mars. Det var med en blandning av förtjusning och förskräckelse som vi lämnade flygplatsen i en gammal fyrhjulsdriven Daihatsu.
Vi lyckades (eller ja, George lyckades eftersom det var han som körde) ta oss ur Denpasar utan att vara med om en trafikolycka. Vi hade sagt innan vi började köra att vi inte skulle köra efter det blivit mörkt, insåg ganska snabbt att detta inte skulle hålla eftersom vi bevittnade en spektakulär solnedgång från bilfönstret när vi var cirka 2 timmar från slutdestinationen...
Det var efter 9 på kvällen när vi kom fram till hotellet Damai som ligger i Lovina på nordkusten. Vi hade haft stora svårigheter att hitta det eftersom vår GPS hela tiden berättade för oss att "destination could not be found" samt att den hade "lost satellite reception". Vi hade en karta men den var inte heller speciellt detaljerad. Ett tag såg det ganska mörkt ut då vi var mitt ute i (mörkret!) i någon brant backe och det luktade väldigt bränt om kopplingen, George trodde han kört sönder bilen. aaah. MEN med lite hjälp av den trevliga lokalbefolkiningen hittade vi till slut hotellet och kunde checka in i detta fina rum.
Har aldrig någonsin varit på ett sådant fint hotell, det bara skrek *honeymoon* om det. Låg väldigt avskiljt uppe på en kulle med världens utsikt. Peronalen var genomtrevlig men det var nästan jobbigt att bli så uppassad hela tiden - är fan inte van!
Vi besökte hotellresturangen för vi var utsvultna och tyckte vi förtjänade en tre-rätters samt varsin cocktail efter att har överlevet att köra igenom halva Bali. Trots att vi inte var i Singapore längre beställde vi singapore slings. mehehe.
Jag åt en mahi-mahi fisk i nudelsoppa med gurka(?) alltså det var så gott och så kul att prova maträtter man aldrig testat innan och ba wow så här kan mat oxå smaka.
Vi delade en efterätt som bara va mwah! Kokos och banan är en svårslgen kombination. Efter en fantastiskt lyxig måltid drog vi oss tillbaka till rummet och utnyttjade faktumet att vi hade en egen jacuzzi att tillgå så vi satt i den en stund tills vi var alldeles för trötta sedan somnade vi. Slut på dag 1!
Här är det morgon igen och så såg vårt lilla "badrum" ut i dagsljus, både jacuzzi och dusch låg utomhus i en liten trädgård som tillhörde villan vi bodde i.
Det var så himla fint där och det kändes ganska vemodigt att behöva åka därifrån när vi varit där så kort tid. De flesta checkar nog in här minst en vecka.
Villan vi bodde i var väldigt rymlig och hade ett stort badrum. När vi kom stod det en fruktskål med frukt till oss som förmodligen var plockad någonstans i närheten och bananbladspaketet innehöll en traditionell balinesisk kaka som var mums. Hotellet oldar mycket av  ingredienserna som de använder i maten själva, och så har de höns som värper ägg och de tillverkar sina egna ekolgiska hygienprodukter som schampo och duschkräm och sånt. Jättebra!
Frukosten serverades i samma resturang vi ätit i på kvällen. Då hade vi inte kunnat se den vackra utsikten. Man ba hello paradise!
Jag mådde dock inte speciellt bra denna morgon, det var väl en mix av jetlag, dålig sömn och hettan antar jag. För jag hade väldigt ont i huvudet och mådde jätteilla hela morgonen så vi tog en lång, lugn frukost.
Vi varju faktiskt på semester så ingen brådska! Vi tänkte att vi fick ta vara på den tid vi fick på hotellet och riktigt njuta av den, för vi skulle inte få bo på sådana här fina ställen sen.
Jag började piggna till efter ett tag, lite kaffe, smoothie och exotiska frukter i starka färger gjorde susen. Sedan fick vi även varm mat också, det var som en middag mer än en frukost tyckte jag. Jag åt en indonesisk frukost med nasi goreng, ris och grönsaker, sen massa grönskasspett och stekta ägg. Och George han åt en japansk frukost och då var det soppa och gröt och jag vet inte vad, stekt fisk med - rejäl frukost minst sagt.
Efter att vi hade smält maten en bra stund och packat iordning lite bestämde vi oss för att chilla lite vid och i den stora poolen ett tag. Så härligt.
Mars är inte precis högsäsong på Bali, vilket var skönt för det var inte så mycket follk överallt, Hotellet var definitivt inte fullbokat. Sedan så verkar det inte som lika många turister tar sig till norra Bali, de flesta håller sig till de vita sandstränderna i södern.
Jag gillade lugnet däruppe, jag och George var verkligen som ett gammalt par på denna resa. De flesta som besöker Bali i vår ålder är nog party- och surfsugna australiensare, vi kändes som 60+ var uppe vid 7 varje dag och åkte på utflykt och sov sedan som en sten vid 9-tiden haha.
 Jaha, så att här har man det bra! Vi lämnade och hotellet mitt på dagen och åkte sedan vidare mot nya äventyr, det blir det mer om i ett annat inlägg!